Kobieta wybierająca programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe przybierają różne formy, gdyż różne są cele biznesowe ich organizatorów. Niektóre koncentrują są na podejściu czysto transakcyjnym, inne mają formę klubową z kilkoma poziomami przywilejów, kolejne stawiają na aspekt grywalizacji, a są też takie, które realizują pewną misję społeczną. Wszystkie jednak w równym stopniu walczą o uwagę i lojalność klientów. Poznaj przykłady programów lojalnościowych, które znalazły własną, unikalną drogę do osiągnięcia tego celu.

Przykład programu lojalnościowego Nike – nagrody za wykonane zadanie sportowe

Firma Nike wykorzystała swój program lojalnościowy do promocji aktywnego tryby życia. Jest to przykład programu lojalnościowego, w którym uczestnicy są nagradzani za swój wysiłek i wykonanie konkretnego zadania związanego z aktywnością fizyczną. System programu połączony jest z aplikacjami firmy, jak Nike Run Club i Nike Training Club. Z psychologicznego punktu widzenia im bliżej jesteśmy osiągnięcia celu, tym bardziej się angażujemy.

Program lojalnościowy Sephora z członkostwem w klubie   

Innym przykładem programu lojalnościowego jest Beauty Insider należący do firmy Sephora. Jego członkowie za zakupy otrzymują punkty, które potem mogą wymieniać na nagrody. Punkty również decydują o poziomie lojalności, na którym znajduje się uczestnik. W zależności od poziomu, ma on dostęp do różnych dodatkowych korzyści i benefitów.

Oprócz tego firma postanowiła swój program lojalnościowy wykorzystać do stworzenia społeczności, w której członkowie mogą dzielić się inspiracjami, a także wchodzić w interakcje ze sobą nawzajem i z marką. To bardzo cenne źródło informacji konsumenckich dla marki, która wykorzystując je we właściwy sposób, może doskonalić swoje produkty i ofertę.

Przykład programu lojalnościowego The Body Shop z akcją charytatywną

Nie zawsze program lojalnościowy skoncentrowany jest tylko na nagrodach. Coraz częściej firmy stawiają na zaangażowanie społeczne, dostrzegając rosnące zainteresowanie ludzi problemami w skali globalnej. Takim przykładem programu lojalnościowego jest klub The Body Shop.

Uczestnicy zbierają punkty za zakupy i wymieniają je na kupony rabatowe. Dodatkowo mają możliwość przekazania swojej nagrody na organizację charytatywną dla zwierząt Born Free USA. Firma bardzo często podkreśla troskę o środowisko. Dzięki takim działaniom wzmacnia swoje relacje z klientami, którzy mają poczucie, że ich ulubiona marka robi dużo dobrego.

Przykład programu lojalnościowego ABE Dystrybucja z konkursem

To z kolei przykład programu lojalnościowego B2B, uzupełnionego o element konkursu. Uczestnicy po zrealizowaniu indywidualnych celów zakupowych są zapraszani przez firmę ABE Dystrybucja na konferencje handlowe organizowane w Polsce i innych atrakcyjnych lokalizacjach na świecie (np. Sri Laka, Maroko, Egipt, Karaiby), gdzie przewidziane są dla nich dodatkowe atrakcje. Program łączy więc motywację do częstszych zakupów z rywalizacją i możliwością bliższego poznania się klientów z firmą.

Podsumowanie

Skuteczność i powodzenie programu lojalnościowego zależy nie tylko od jakości i rodzaju benefitów, ale również od działań organizowanych przez markę niejako ‘przy okazji’. Właśnie ten element jest często niedoceniany, a stanowi Złoty Graal lojalności. Każda marka powinna znaleźć własne rozwiązania budując jej pozytywny wizerunek i tworzące trwałe więzi z klientami. Więcej przykładów i inspiracji znajdziesz na blogu Loyalty Starter.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.