O cholesterolu słyszał niemal każdy. Jednak czym właściwie jest? Skąd się bierze? Cholesterol odkłada się latami wewnątrz naczyń krwionośnych, co może prowadzić do poważnym problemów zdrowotnych. Sprawdź, czym dokładnie jest cholesterol i jak sobie z nim poradzić.

Co to jest cholesterol?

Cholesterol jest organiczną substancją tłuszczową (lipidową), która pełni w organizmie wiele ważnych funkcji, m.in. uczestniczy w produkcji niektórych hormonów, wchodzi w skład większości komórek, a także bierze udział w syntezie kwasów żółciowych. Dodatkowo odgrywa ważną rolę w pracy mózgu i wspiera wytwarzanie witaminy D. Sam cholesterol nie jest zły, dopiero jego nadmiar może stać się niebezpieczny.

Cholesterol dobry i zły

Cholesterol nie rozpuszcza się w wodzie, dlatego krąży we krwi w połączeniu z białkami wytwarzanymi przez wątrobę i tworzy złożone związki – lipoproteiny. Wyróżnia się dwie frakcje cholesterolu: HDL lub LDL w zależności od tego, w jakich lipoproteinach jest przenoszony.

HDL, jako „dobry” cholesterol

Lipoproteina wysokiej gęstości HDL, nazywana jest dobrym cholesterolem. Pełni w organizmie wiele ważnych funkcji, m.in. przypisuje mu się rolę czynnika oczyszczającego osocze krwi z cholesterolu. Jest tzw. zbieraczem wolnego cholesterolu, co sprawia, że chroni organizm przed chorobami układu krążenia. Dodatkowo dobry cholesterol wiąże ten zbędny i przenosi go do wątroby, gdzie zostaje zmagazynowany lub wydalony.

LDL, jako „zły” cholesterol

Cholesterol LDL zajmuje się transportem cholesterolu z wątroby do innych narządów, takich jak nerki, kora nadnerczy, czy też do mięśni. Odkłada się w naczyniach krwionośnych, powodując zmiany miażdżycowe, zaburzenia krążenia, czy też niewydolność serca.

Sposoby na wysoki cholesterol 

W momencie, gdy okazuje się, że posiadamy zbyt wysoki poziom „złego” cholesterolu, zastanawiamy się, co można zrobić, aby się go pozbyć. Najbardziej efektywnymi sposobami jest zmiana stylu życia. Pozwala nie tylko leczyć, ale również zapobiegać pojawieniu się zaburzeń lipidowych. Aby skutecznie walczyć z wysokim cholesterolem, należy wprowadzić aktywność fizyczną i odpowiednią dietę.

Co należy jeść?

Wysoki cholesterol najłatwiej obniżyć za pomocą diety, dlatego należy jak najwcześniej wprowadzać zdrowe nawyki do codziennej diety. Regularne spożywanie posiłków, a także duża ilość warzyw i owoców to najlepszy sposób na walkę z cholesterolem. Warto wprowadzić do swojej diety produkty, takie jak:

– rośliny strączkowe,

– warzywa,

– owoce,

– chude mięso drobiowe,

– mleko i jogurty z obniżoną zawartością tłuszczy,

– produkty pełnoziarniste,

– oliwę z oliwek.

Czego powinno się unikać?

Pozbycie się cholesterolu nie jest łatwe, ponieważ zmiana diety wymaga ograniczenia, a najlepiej całkowitej eliminacji wysoko przetworzonych produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe i tłuszcze trans. W szczególności należy ograniczyć:

– smalec,

– kiełbasę,

– fast foody,

– baleron,

– twarde margaryny,

– batony,

– ciasta,

– masło,

– chipsy,

– cukier,

– produkty instant.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem wielotematycznym Dico.pl – Zapraszamy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.